מהם האתגרים בניהול עסק משפחתי

אנחנו עוסקים לא פעם באתגרים הרבים העומדים בדרכם של יזמים בהקמת העסק ובהגשמת היעדים העסקיים. אבל כאשר מכניסים אל תוך המשוואה הזו גם את המשפחה והמורכבויות שלה, האתגר הופך לכפול ומכופל. לצד האהבה הגדולה והקשר החזק, מערכות היחסים בין הנפשות במשפחה כוללים לא פעם ציפיות גבוהות, משקעים של שנים רבות ומתחים. עסק משפחתי מעורר ומציף קשיים חדשים ויש לו נטייה ללחוץ לכל בני המשפחה על הנקודות הרגישות. לכן, עסק משפחתי שמתנהל בצורה נכונה חייב לצלוח את האתגרים הייחודיים לו ולמנף את היתרונות שטמונים בו להצלחה עסקית ולחיזוק הקשרים בתוך התא המשפחתי.

הצבת גבולות בין ההתנהלות המשפחתית לעסקית

חלחול של משקעים ומתחים מתוך חיי המשפחה אל ההתנהלות העסקית עלול להפוך להרסני. עסקים משפחתיים רבים מתמודדים עם קונפליקטים מתמשכים שנובעים מחוסר היכולת להפריד ולהציב גבול ברור בין החיים האישיים למקצועיים. במקרים רבים נראה שדווקא בתוך העסק המשפחתי מועצמים מאבקי כוחות, תחרות ואגו. במצבים שכאלה חוסר ההפרדה בין שני הכובעים יוצר נזקים הן לתא המשפחתי והן לעסק. כאשר שגרת ההתנהלות של העסק מוכתבת על ידי המאבקים הללו, לא ניתן יהיה לפעול יחד להשגת מטרות משותפות, נוצרים "מחנות" ובהתאם, סביבת עבודה עוינת. על מנת לנהל עסק משפחתי חשוב מאוד ליצור חיץ בין ההתנהלות המשפחתית לעסקית על מנת לשמור על יחסי עבודה טובים ותפקוד ענייני ומקצועי בתוך העסק.

עובדים מחוץ למשפחה ונפוטיזם

אם העסק המשפחתי שלכם כולל עובדים שאינם בני משפחה, חשוב מאוד להיות עם האצבע על הדופק מבחינת סביבת העבודה ותחושות העובדים. עובדים יהיו חרוצים וירצו להקדיש את הזמן והמשאבים שלהם להצלחת העסק כאשר תהיה להם אווירת עבודה נעימה, מנגנוני הערכה אובייקטיביים, אופק קידום מתאים וסיכוי הוגן להצליח ולהתקדם. אלה מתנגשים לא פעם עם ההעדפה המובנית שלנו כלפי בני המשפחה והרצון לסייע ולקדם אותם. לכן, חשוב מאוד להתנהל ברגישות ולא לתת לנפוטיזם להכתיב את התנהלות העסק. שימו לב בהקשר הזה להתנהלות היומיומית של בני המשפחה כעובדים בעסק. זכויות יתר מתריסות עשויות לעורר תחושות מרמור ואף לגרום לעובדים מסורים לעזוב את העסק.

הגדרת תפקידים בעסק

תופעה נפוצה מאוד בהתנהלות של עסקים משפחתיים היא היעדר הגדרת התפקידים הברורה בעסק. למרות שקל להמשיך בהתנהלות כזו מכח האנרציה, בייחוד כאשר העסק בחיתוליו, מדובר בטעות שמבזבזת משאבים רבים והיא מתכון לבעיות. חשוב מאוד שלכל בן משפחה שעובד בעסק יהיו את תחומי האחריות שלו. התחומים הללו צריכים להיות מתאימים לכישורים, להשכלה ולניסיון של בן המשפחה. כאשר תחומי האחריות אינם מחולקים כנדרש או שהחלוקה לא נאכפת בהתנהלות היומיומית, ישנה נטייה לחוסר תיאום, עבודה כפולה ודברים רבים שנופלים בין הכיסאות.

יצירת דור המשך לעסק

בכל עסק, מגיע הרגע בו אחד השותפים פורש ומסיים את דרכו בעסק. עסקים משפחתיים רבים חווים קשיים ביצירת דור המשך ולא מצליחים לבצע בהצלחה את המעבר מדור ראשון לשני. כמו בכל דבר במשפחה ובעסקים, גם כאן מדובר בעניין מורכב ורגיש. לא בכל עסק משפחתי יהיה מישהו מבני המשפחה שירצה להמשיך את העסק ולהקדיש את חייו המקצועיים לתחום העיסוק שבנו ההורים. פעמים רבות, הקשיים נובעים דווקא מהיעדרה של תוכנית ברורה להכשרה וליצירת דור ההמשך. עסק שאינו משכיל להתכונן מראש לקראת שינויים עתידיים בניהול העסק לא יוכל להמשיך ולהתקיים במשך שנים ויסיים את דרכו עם סיום הקריירה של בעל העסק הנוכחי.

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן