איך לנהל עסק מצליח- האם קיימת נוסחת קסם?

לירן גלעדיכללי

הצלחתו של עסק תלויה בהרבה מאוד גורמים, חלקם חיצוניים לעסק וחלקם נובעים מתוך העסק עצמו. דבר אחד בטוח, אין עסק שיכול להצליח, לשגשג ולהיות רווחי לאורך זמן ללא ניהול נכון ואיכותי. אין “נוסחת קסם” העונה לשאלה איך לנהל עסק וכיצד לנווט את הספינה אל עבר הצלחה ארוכת טווח. לכל עסק הצרכים השונים שלו התלויים בגודל והיקף העסקאות, במוצר או השירות שהוא מציע, בכוח האדם שמרכיב אותו, בלקוחות שהם קהל היעד שלו, בספקים וחומרי הגלם הנדרשים לו ועוד ועוד. על אף ההבדלים, ישנם כמה אספקטים שכל ניהול טוב של עסק חייב להתחשב בהם ולהיות מוכוון לקדם אותם. בואו להכיר את המרכיבים החשובים להצלחה.

הניהול הפיננסי – רכיב “ראשון בין שווים”

ניהול פיננסי נכון הוא אחד מהמרכיבים שאנו מונים לניהול מוצלח של עסק, יחד עם זאת אנחנו מתייחסים אליו כמרכיב שנמצא מדרגה אחת מעל האחרים, או לכל הפחות “ראשון בין שווים”. הסיבה לכך היא שניהול פיננסי נכון מוביל את העסק למצב של שגרה ושגשוג שמאפשרים להתפנות גם לאספקטים האחרים של ניהול נכון, כאלה שלרוב נדחקים לפינה כאשר הניהול הפיננסי כושל וההתנהלות הכללית סובבת סביב כיבוי שריפות.

במסגרת ניהול פיננסי נכון נשים דגש על הגורמים הבאים:

  • מעקב וניהול תזרים המזומנים – באמצעות ניהול ומעקב שוטף של דו”ח תזרים המזומנים ותחזית תזרים צפויה ניתן לתכנן נכון ולאתר קשיים צפויים בתזרים המזומנים.
  • ניהול חייבים, מדיניות אשראי וגבייה מסודרתגיבוש מנגנוני גבייה מוצלחים מלקוחות, קבלת בטחונות טובים עבור חובות וגיבוש מדיניות מתן ימי אשראי ללקוחות.
  • ניהול האשראימהבנק, מגורמים פיננסים אחרים או מספקיו של העסק באמצעות ניהול ימי האשראי.
  • חסכון והתייעלות – ביחס לכל פעילות נשאף תמיד לרווחיות רבה ככל האפשר בעלות נמוכה ככל הניתן, מבלי לפגוע בסטנדרטים של המוצר שהעסק מייצר.

 

ניהול כוח האדם – האנשים שבלעדיהם העסק לא יצליח

כוח האדם המרכיב את העסק הוא מהמשאבים החשובים ביותר שיש לעסק. לא פעם, הוא הגורם היוצר את ההבדל בין כשלון לבין הצלחה של עסק. במסגרת הייעוץ שאנו מעניקים לעסקים אנחנו מאתרים פעמים רבות נקודות תורפה בתחום ניהול משאבי האנוש של העסק ואנחנו שמים דגש רב על האספקט הזה. הטיית אוזן קשובה לצרכיהם של המנהלים והעובדים בעסק, הכשרתם האיכותית ובחינה מתמדת של מידת שביעות הרצון שלהם יובילו ליעילות, נאמנות, ולפיתוח שותפים אמיתיים למימוש חזון העסק.

במסגרת זו נשים דגש על:

  • שכר הולם – התואם את הכשרתו וכישוריו של העובד, הוותק, השוק ושביעות רצונו.
  • הכשרות מקצועיות – פנימיות או חיצוניות לעסק, המקדמות את רמתו המקצועית של העובד.
  • תגמול וטיפוח – של מנהלים ועובדים איכותיים.
  • תנאי ההעסקה וסביבת העבודה – יצירת סביבה נעימה שהעובדים רוצים לשוב אליה כל יום מחדש.
  • יצירת אופק לקידום.
  • פעילויות לגיבוש הצוותים.

 

ניהול קשרי הלקוחות – חדשים וקיימים

אין ספק כי לעסק אין זכות קיום ללא לקוחותיו. מטעמים אלה לא ניתן לנהל עסק מצליח מבלי לשים דגש רב על הגדלת מעגל הלקוחות, שימור מיטבי של הקשר עם הלקוחות הקיימים ושביעות הרצון שלהם. הצלחתו של עסק לטווח הארוך תלויה ביכולת של העסק להעניק ללקוחותיו חוויית שירות ומוצר שתובילו אותו להיות נאמן לעסק לאורך זמן ולהמליץ עליו לאחרים. על מנת להשיג את המטרה הזו, נשים דגש על הדברים הבאים:

  • השקעת משאבים בהבנת הלקוח והצרכים שלו – לעיתים אפילו טוב יותר מהלקוח עצמו.
  • עדכון קבוע של השירות או המוצר – כך שיוכל להתחרות עם מקביליו בשוק.
  • תמחור נכון של המוצר – כך שיהיה משתלם ביותר גם עבור הלקוח וגם עבורכם.
  • חוויית שירות ומוצר – כך שתהיה יוצאת דופן ותשאיר חותם אצל הלקוח.

 

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018


About the Author

לירן גלעדי

כלכלן ראשי, חברת אביב פיננסים מתמקדת בשיפור היכולות העסקיות והפיננסיות של עסקים קטנים ובינוניים, במטרה לסייע להם לממש את מירב היכולות שלהם