איך להתמודד עם תזרים מזומנים שלילי

תזרים מזומנים הוא תוצאת חישובם של כלל התשלומים והתקבולים של העסק, כולל מע"מ, על פי מועד ביצועם. התזרים מציג את פעילות העסק בהתבסס על מצב המזומנים בלבד והוא אינו מתיימר לבטא את הרווח חשבונאי של העסק. לכן, גם עסקים רווחיים מוצאים את עצמם לא פעם עם תזרים מזומנים שלילי. תזרים מזומנים שלילי נוצר כאשר סכום המזומנים היוצאים מהעסק גדול מסכום המזומנים שנכנס אליו. לתזרים ישנה חשיבות מכרעת עבור יכולת הצמיחה וההישרדות של עסק. מדי שנה אנחנו נתקלים בעסקים רבים המגיעים לפשיטת רגל או הליכי פירוק על אף היותם רווחיים, רק מפני שנקלעו למשבר בתזרים המזומנים שלהם, שממנו לא הצליחו להתרומם.

מהי המשמעות של תזרים מזומנים שלילי?

במסגרת בחינת תזרים המזומנים של העסק, ישנה חשיבות רבה לבחינת הפעילות השוטפת. תזרים שלילי מפעילות שוטפת עלול להצביע על קושי ממשי של העסק לקבל לידיו מזומנים מהפעילות התפעולית שלו. כפי שציינו, העסק עשוי להראות רווחים בשעה שתזרים המזומנים מהפעילות השוטפת יהיה דווקא שלילי. המשמעות של תמונת מצב זו היא שהעסק משתמש במזומנים שלו לצורך מימון הפעילות השוטפת. זוהי התנהלות שעלולה להוביל למדרון חלקלק, כאשר כמות המזומנים הולכת ומצטמצמת, בהמשך העסק עשוי להידרש למכירת נכסים או השקעות שינותבו כחמצן היישר אל תזרים המזומנים.

הפתרון הטוב ביותר לתזרים מזומנים שלילי – מניעה!

הניסיון מלמד שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם תזרים מזומנים שלילי, היא למנוע אותו עוד לפני שהוא מתרחש. במבט פנימה מתוך העסק, בחינת תזרים המזומנים והקפדה על תזרים חיובי, צריכה להיעשות באמצעות תחזית עדכנית של תזרים מזומנים. לצורך העניין, הדגש הוא על בניית מודל נאמן ומקצועי להערכת תזרים המזומנים של העסק כולו וכן של פרויקטים ופעילויות בתוך העסק. תחזית איכותית תאפשר לקבל תמונת מצב עדכנית ועתידית על מצב המזומנים של העסק ותיצור פלטפורמה טובה למניעת הידרדרות לכדי תזרים מזומנים שלילי.  

אילו פרמטרים ייבחנו בתחזית תזרים מזומנים?

על מנת להימנע ממצב שבו תזרים המזומנים של העסק הופך שלילי, חשוב להקפיד על עריכת תחזית תזרים מזומנים עדכנית וקבועה באמצעות מומחים בתחום. תחזית תזרים מזומנים טובה חייבת לתת את הדעת על הפרמטרים הבאים:

  • ניתוח מצב המזומנים בזמן אמת – מהו מצבו של העסק מבחינת מזומנים בעת עריכת התחזית.
  • הערכת תשלומים קבועים ומשתנים – משכורות, תשלומי שכירות, תשלומים לספקים בהתאם לימי האשראי, פירעון הלוואות צפוי וכו'.  
  • הערכת תקבולים קבועים ומשתנים – על פי נתוני ההכנסות של העסק ובחינת מצב השוק, תחרות, שינוי בפעילות העסק או במחיר המוצר וכיו"ב.
  • הערכת השקעות נדרשות לעסק – כולל עלויות ההשקעה על פי מצב השוק, בלאי צפוי ועוד.
  • התייחסות למרכיבים ודאיים ואי-ודאיים בתזרים – שיקים שמועד פירעונם עתידי אל מול צפי הזמנות עבודה.

תזרים מזומנים שלילי – הדגשים להימנעות והתמודדות

  • תכנון תזרימי חכם – תזרים מזומנים מכיל גם מרכיבים שאינם ודאיים אבל תכנון מקצועי ויסודי יבטיח שהעסק לא ייתפס לא מוכן. עסק מצליח לא יכול להתקיים מהיד לפה ולכן יצירת תכנית מזומנים לטווח הארוך שלוקחת בחשבון גם את הסיכונים והסיכויים ומשקללת אותם כחלק מתכנית העבודה של העסק היא חיונית.
  • מזומנים עודפים ליום גשום או להזדמנות מפתיעה – גם תכנון קפדני ביותר אינו יכול תמיד לקחת בחשבון את כל התרחישים האפשריים ולעיתים בחיי עסק העניינים משתבשים באופן בלי צפוי, או שהזדמנויות חדשות נקרות בדרך. עודף כלשהו בתזרים ייצור חוסן וגמישות שיתרמו לעסק.

תכנית גיבוי לאשראי – ניהול תכנית שמרנית של תזרים המזומנים היא חשובה. אבל, קיומה של תכנית גיבוי למצב שבו העסק בכל זאת יזדקק לאשראי מיידי חיונית מאוד אף היא. בין אם מדובר באפשרות לקחת הלוואה מגורם כלשהו, פנייה לפקטורינג, הלוואות מספקים וכיו"ב, קיומו של פתרון אשראי מתוכנן מראש יאפשר לעסק להתמודד עם תזרים שלילי בצורה מיטבית עד לחזרתו למסלול.

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

 

 

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן