כתיבת תכנית עסקית – איך לעשות את זה נכון?

כל עסק באשר הוא זקוק לתכנית עסקית. בין אם היא נדרשת לשם ניווט העסק להצלחה, ובין אם היא נדרשת על מנת למשוך משקיעים, תכנית עסקית היא מאבני היסוד של עסק מוצלח. תכנית עסקית ברורה ויעילה תשמש כמפת הדרכים של העסק שלכם ולכן, תסייע במתן קווים מנחים להקמת העסק וניהולו, תוך מיקוד בהשגת היעדים האישיים והפיננסים שלכם. אם לא די בכך, כתיבת תכנית עסקית טובה תסייע לכם למשוך ולשכנע משקיעים פוטנציאליים להשקיע בעסק, בדרך אל ההצלחה. בשורות הבאות נתייחס לפרקים המרכזיים בתכנית העסקית, מהם הפרטים שחשוב לכלול בכל אחד מהם וכיצד לגשת למלאכת הכתיבה.

מהם הפרקים החשובים וכיצד לגשת אליהם?

ישנם פורמטים שונים לבניית תכנית עסקית התלויים, בין היתר, בהבדלים ענפיים, הבדלים בשוק, דגשים שונים שתרצו להבליט, קהל היעד והאסטרטגיה. שמות הפרקים או הסדר שלהם יכול להשתנות אך מבחינה מהותית כל תכנית עסקית צריכה להתייחס בצורה בהירה ואיכותית למרכיבים הבאים:

  • תמצית מנהלים – תמצית המנהלים נכתבת בסיום כתיבת התכנית כולה והיא ככל הנראה החלק החשוב ביותר בתכנית העסקית. התמצית משמשת כהקדמה ותקציר לרעיון העסקי מאחורי הקמת העסק. היא נועדה לעורר עניין וללכוד את תשומת ליבו של הקורא כך שירצה להמשיך ולקרוא את התכנית כולה וכמובן, להשקיע. התמצית צריכה להיות נגישה מאוד, מובנת ואטרקטיבית ולכלול התייחסות לתיאור העסק, החזון והיעדים, המודל העסקי, השיווק, הכנסות והוצאות צפויות וכן רווחים צפויים ותחזית להחזרי ההשקעה.
  • תיאור החברהבפרק זה תתייחסו לפרטים הטכניים של החברה. ובין היתר, רקע על החברה, מועד היווסדות החברה, שם רשום, כתובות, נכסים, אישורים ועמידה בתקנים מיוחדים, קשרים אסטרטגיים, היתרים ואישורים משפטיים.
  • מוצרים ושירותיםכאן עליכם להציג תיאור של השירות או המוצר אותם תציעו במסגרת העסק שלכם. בפנייה למשקיעים פוטנציאלים מדובר בפרק חשוב ביותר במסגרתו תידרשו להסביר כיצד עובד המוצר שלכם, מהו הערך המוסף שהוא מציע והייחודיות שלו על פני מוצרים מתחרים, כיצד הוא עונה על צורך שעולה מהשוק ולאיזה שווקים וקהלים הוא פונה.
  • תיאור השוקבמסגרת הפרק אתם נדרשים לתאר בצורה איכותית מהו השוק שבתוכו העסק שלכם עומד לפעול. הפרק חייב להיות תולדה של מחקר מעמיק שכן לשוק בו הוא פועל יש השפעה עצומה על הצלחת העסק. בין היתר חשוב לפרט את היקפי הפעילות ופוטנציאל הענף, מגמות ותחזיות עתידיות, מידת התחרותיות וחסמי כניסה, מתחרים עיקריים ומאפייני הלקוחות. גם כאן נדרשת התייחסות לייחודיות של העסק ובמה הוא מתבלט אל מול המתחרים.
  • אסטרטגיית חדירה לשוק ותכנית שיווק לאחר שהוגדרו השווקים הפוטנציאליים וקהל היעד הפוטנציאלי זהו המקום לבנות את האסטרטגיה שבאמצעותה העסק מתוכנן לחדור לשווקים. הפרק צריך לכלול התייחסות לשיווק online ו- offline, יחסי ציבור, אנשי מכירות והקצאת תקציב לפרסום ושיווק.
  • מייסדים והצוות הניהולי פרק חשוב במיוחד כאשר אתם פונים למשקיעים פוטנציאלים. זה המקום לתאר את הכשרתם וניסיונם של היזמים והמנהלים בעסק וכן לפרט אודות היועצים המקצועיים החשובים שמלווים אותו. תיאור איכותי יעורר אמון אצל המשקיע ויעניק לו את התחושה כי מדובר באנשים ראויים שיעשו שימוש שקול ואחראי בכספיו.
  • תכנית פיננסיתזהו פרק קריטי ולכן חשוב במיוחד שייעשה בסיוע ובליווי אנשי מקצוע מומחים בתחום. במסגרת הפרק תרצו לכלול תחזית תזרים מזומנים, תחזיות רווח הפסד ומאזנים לשנים הקרובות. הפרק צריך להתייחס בצורה מפורטת להנחות עליהן מתבססת התחזית הפיננסית, מקורות מימון, פירוט הוצאות הקמה והוצאות שוטפות, הכנסות צפויות, קצב שריפת מזומנים, סיכונים ותוכניות התמודדות עימם, וצפי להגעה לנקודת איזון.

 

נספחים – בחלק זה יובאו כלל המסמכים והאסמכתאות על בסיסם נבנתה התכנית העסקית. כמו כן, ניתן לכלול פרטים נוספים על המצוי בתכנית כדוגמת קורות החיים של היזמים, או מסמכים שרלוונטיים לתכנית אך בסופו של דבר לא נכללו בה.

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן