הדרך הנכונה לניהול תזרים המזומנים של העסק שלך

תזרים מזומנים לעסק הוא תנועת כספים מזומנים פנימה והחוצה מהעסק בתקופת זמן מוגדרת. מדובר בחישוב מפורט של כלל התשלומים והתקבולים, כולל מע"מ על פי מועד ביצועם. תזרים מזומנים יכול להתייחס לעסק או החברה בכללותם ויכול להיות ממוקד בפרויקט או עסקה ספציפיים. חשוב להבחין בין תזרים המזומנים של העסק לרווח חשבונאי שלו, שכן גם חברה המציגה רווחים עשויה להיקלע למצב שבו תזרים המזומנים שלה שלילי – כלומר, תזרים המזומנים היוצאים מהעסק גדול מאלה הנכנסים אליו. קשה להגזים בחשיבותם של מזומנים בעסק שכן הם חיוניים לו כאוויר לנשימה. ולכן, ניהול תזרים מזומנים ותכנון נכון שלו מהווים כלי פיננסי חשוב ביותר לקיומה של החברה.

מה מאפשר ניהול נכון של תזרים המזומנים?

ניהול תזרים בעסק הוא קריטי ומשמעותי ביותר. כאשר תזרים המזומנים מתוכנן ומנוהל היטב הוא מעניק לחברה שליטה על מצבה התזרימי. במסגרת זאת התזרים מאפשר לחברה להיערך לעמידה בהתחייבויותיה בזמן, להעריך את הצורך בגיוס הון וכן להרחיב את פעילותה ולהתקשר בעסקאות המזדמנות לה מעת לעת. ניהול תזרים מזומנים לעסק נעשה על פי תחזית תזרים מזומנים ומבוקר באמצעות דו"ח תזרים מזומנים אשר ניתן להפיק באופן עדכני בכל שעה, על מנת לעקוב אחר מצב המזומנים בעסק. דוח תזרים המזומנים אמור לכלול את כלל התקבולים והתשלומים – ידועים וחזויים וכן כאלה שמועדם חלף אך לא נפרעו או התקבלו.

 

מה כוללת תחזית תזרים מזומנים?

רצוי ומומלץ שתחזית המזומנים תעשה לתקופה של חצי שנה קדימה, על פי חלוקה לחודשים ואף שבועות וימים, בהתאם לפעילות העסק וצרכיו. התחזית צריכה להיעשות על ידי אנשי מקצוע מנוסים בתחום ועליה לכלול, בין היתר, התייחסות לאספקטים הבאים:

  • ניתוח המזומנים בעת ביצוע התחזית – הבנת מצבה הנוכחי של החברה לאשורו.
  • הערכת תשלומים – התייחסו להוצאות קבועות ומשתנות – משכורות, תשלומי שכירות, תשלומים לספקים בהתאם לימי האשראי, פירעון הלוואות צפוי וכו'.  
  • הערכת תקבולים –  התחשבות בנתוני ההכנסות של העסק עד כה וכן באספקטים כדוגמת מצב השוק, תחרות, שינוי בפעילות העסק או במחיר המוצר וכיו"ב.
  • השקעות נדרשות לעסק – יש צורך לבצע הערכה של עלויות ההשקעה הנדרשת על פי מצב השוק, בלאי צפוי ועוד.
  • התייחסות לתנועות ברמות ודאות שונות – התחזית צריכה לכלול הן מרכיבים ודאיים בתזרים – כמו שיקים והן מרכיבים שאינם ודאיים – כמו צפי הזמנות עבודה.

דגשים חשובים למעקב וניהול תזרים מזומנים

  • הימנעו מחוסר תיאום בין תשלומים לתקבולים – זוהי אחת הבעיות הנפוצות בניהול תזרים מזומנים. תחזית תזרים מזומנים ומעקב צמוד אחר דו"ח תזרים המזומנים יאפשרו לזהות מצבים כאלה ולהיערך אליהם מראש. תמיד רצוי לקחת בחשבון את האפשרות שתשלומים יעשו בזמן אך תקבולים יתעכבו מסיבות שונות ולעסק צריכה להיות יכולת להמשיך ולהתנהל גם במצב כזה.
  • שימרו בקופה כמות מזומנים מעבר לצורך השוטף – מצב כזה מאפשר לעסק גמישות והתנהלות בראש שקט. כאשר תזרים המזומנים אינו חונק את העסק, תוכלו לנצל הזדמנויות עסקיות טובות ובלתי צפויות ואף להתמודד עם שינויים לרעה מצד התקבולים.
  • נהלו עדכון ומעקב יומיומי – המעקב היומיומי אחר תזרים המזומנים הוא חיוני ודורש עבודה של עדכון ותיאום בין הגורמים השונים בעסק וכן ניתוח ואינטגרציה של נתונים. עבודה שוטפת ואיכותית של מערכת ניהול חשבונות תאפשר להיות עם האצבע על הדופק ולקבל את המספרים הנכונים בזמן אמת.
  • אם זיהיתם קושי צפוי במזומנים אל תתמהמהו – כאשר ניהול תזרים המזומנים נעשה נכון הוא יאפשר לאתר קשיים ונקודות תורפה. ישנן פעולות שניתן לעשות כדי לשפר את תזרים המזומנים ויש חשיבות רבה לנקיטת פעולות מתאימות בהקדם על מנת שהקושי לא יהפוך למשבר.

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

    

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן