הצהרת הון לעוסק פטור – מהי וכיצד היא מוגשת?

הצהרת ההון היא כלי שנועד לאפשר לפקיד השומה במס הכנסה לבדוק האם הדיווחים שנעשו על ההכנסות של הנישום סבירות ותואמות את הכנסותיו בפועל. הצהרת הון לעוסק פטור אמורה לשקף תמונת מצב מדויקת ונרחבת של כלל הנכסים וההתחייבויות של עצמאי הרשום כעוסק פטור – הן בעסק והן במסגרת התא המשפחתי. ההצהרה אמורה לשקף את המציאות במועד מסוים – לרוב מדובר על היום האחרון בשנה שחלפה. בחודשים הסמוכים לאחר הפיכתכם לעצמאיים מס הכנסה יבקש מכם להגיש הצהרת הון ראשונה לעוסק פטור אשר תשקף את מצבכם טרם פתיחת העסק. בהמשך הדרך תתבקשו אחת לכמה שנים להגיש הצהרות הון נוספות.

מהי הצהרת הון?

הצהרת הון היא טופס המוגש על ידכם או על די בא הכוח שלכם למס הכנסה שמטרתו להציג את תמונת המצב של כלל הנכסים וההתחייבויות שלכם כנישומים נכון ליום מסוים (31 בדצמבר בשנה שחלפה). ההצהרה כוללת מידע על התא המשפחתי כולו ולכן היא צריכה לכלול גם מידע על נכסים והתחייבויות של בן או בת הזוג וילדים עד גיל 18.

אילו נכסים והתחייבויות נכללים בהצהרת הון לעוסק פטור?

כחלק מההצהרה יהיה עליכם למלא את הפרטים אודות הנכסים וההתחייבויות של העסק ושל התא המשפחתי. תדרשו לפרט על כל אחד ואחת מהנכסים וההתחייבויות הללו וכן לציין את הסכום בשקלים:

  • הון מושקע בעסקים – ובין היתר, רכוש והתחייבויות של העסק, רכוש קבוע כדוגמת מבנים ושטחים, רכבים וציוד, רכוש שוטף כדוגמת מלאים, חייבים ולקוחות, חשבונות בנק וכן התחייבויות כדוגמת חובות לספקים, הלוואות וכדו'.
  • רכוש והתחייבויות פרטיים – תדרשו לפרט נכסי מקרקעין, חייבים, מזומנים וחשבונות בנק, תכניות חיסכון, ביטוח חיים וקופות גמל, רכבים וכן חפצים יקרי ערך ומכשירים מתכולת הבית. כל זאת לצד התחייבויות כדוגמת הלוואות ומשכנתאות.
  • השקעות בניירות ערך ומטבע חוץ – פירוט השקעות שביצעתם בניירות ערך הנסחרים בבורסה וכן השקעות במטבע חוץ.
  • כספות – דיווח אודות כספות שברשותכם או בשליטתכם ומקום הימצאה של הכספת.
כיצד יש "לתמחר" את סכום הנכס בהצהרת הון?

הרישום בהצהרה נעשה על בסיס העלות ולא השווי של הנכס. כלומר, תחת עמודת הסכום בשקלים יש לציין את עלות ההשקעה שנעשתה על ידיכם בנכס. כך לדוגמה, אם בבעלותכם דירת מגורים שעלתה בעת שקניתם אותה 1,300,000 ₪ ומאז שווי הדירה עלה, כך שמחיר השוק שלה עומד על 2,000,000 ₪, אתם תציינו בהצהרה את מחיר הרכישה – 1,300,000 ₪. בנוסף, יהיה עליכם לפרט את כתובת הדירה, גוש חלקה ומועד הרכישה. כך גם לגבי השקעה בניירות ערך, עלייה בשווי השוק של מניה בבעלותכם לא תבוא לידי ביטוי בסכום המצוין בדו"ח והסכום שיפורט הוא הסכום שהשקעתם בפועל.

מהי הצהרת הון ראשונה ומדוע היא חשובה?

הצהרת הון ראשונה מתבקשת על ידי מס הכנסה בחודשים שלאחר הרישום כעוסק עצמאי. הצהרת ההון הראשונה חייבת להיות מפורטת ומדויקת ככל האפשר ולכלול אסמכתאות לכלל הפרטים שתציינו על גבי הטופס. החשיבות הרבה של הצהרת ההון הראשונה היא העובדה שהיא מהווה את הבסיס להשוואה בהמשך הדרך – מידת ההתאמה בין ההכנסות מהעסק על פי הדיווחים במרוצת השנים, לבין הגידול בהון כפי שיעלה מהצהרות ההון שיבואו אחריה.

אילו הוצאות ונכסים נוספים יש לפרט?

במסגרת הצהרת ההון חשוב לוודא שאתם מפרטים בצורה המדויקת והמשקפת ביותר את המצב בתא המשפחתי. חשוב לכלול ולפרט גם מתנות וירושות, דירות הרשומות על שם ילד מתחת לגיל 18, נכסים בחו"ל ועוד. לשם הדיוק בנתוני הצהרת ההון חשוב מאוד לשמור לאורך השנים את כלל המסמכים והתיעוד ביחס לסכומי כספים שהתקבלו, הלוואות שנטלתם, חוזים של קנייה ומכירת נדל"ן ורכבים וכל מסמך נוסף שעשוי להיות רלוונטי למצב ההון שלכם.

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן