מה זה עוסק זעיר? בעצם.. מהו "עוסק פטור"?

אם בכוונתכם להקים עסק עצמאי, ודאי שמעתם את המושגים "עוסק זעיר" ו"עוסק פטור". ייתכן שתהיתם מה זה עוסק זעיר או עוסק פטור וכיצד מונחים אלו עשויים להיות רלוונטיים עבורכם, במסגרת הקמת העסק. במשך שנים רבות עסקים קטנים נרשמו כ"עוסק זעיר". החל משנת 2002, שונה חוק מס ערך מוסף (מע"מ) והגדרת "עוסק זעיר" הוחלפה ב"עוסק פטור". זוהי ההגדרה הרלוונטית כיום מבחינת רשויות המס. השאלה האם נכון ומתאים עבור העסק שלכם להירשם כ"עוסק פטור" תלויה בפרמטרים שונים שחשוב שיילקחו בחשבון. הנה הדברים שחשוב שתדעו, רגע לפני שאתם יוצאים לדרך, להירשם במשרדי מע"מ.

מי יכול להיות "עוסק פטור"?

עסק מתחיל, חייב להירשם עוד בתחילת פעילותו במשרדי מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. האפשרות לרשום את העסק כעוסק פטור תלויה בעמידה בשני תנאים מצטברים:

1.מחזור העסקאות השנתי של העסק נמוך מ"הסכום הקובע". נכון לשנת 2018, הסכום עומד על 99,003 ₪. כלומר, אם סך העסקאות נטו של העסק עומד על סכום נמוך מזה, ניתן יהיה לרשום אותו כ"עוסק  פטור".

2.העיסוק אינו באחד המקצועות החופשיים. ללא תלות בהיקף העסקאות. העוסקים במקצועות החופשיים המנויים בחוק, כדוגמת רופאים, עורכי דין, אדריכלים, רואי חשבון, מהנדסים וכו', לא יוכלו להירשם כ"עוסק פטור" אלא כ"עוסק מורשה".

איזה "פטור" מוענק ל"עוסק פטור" ומהן חובותיו?

"עוסק פטור" פטור מתשלום מע"מ. הוא אינו גובה מע"מ מלקוחותיו, אינו מוציא חשבונית מס ואינו יכול לקזז את המע"מ שהעסק משלם על רכישותיו. יחד עם זאת, עסק כזה אינו פטור מתשלום מס הכנסה וביטוח לאומי על פי החוק וכן עליו להעביר דיווח למע"מ אחת לשנה. ככל עסק, גם "עוסק פטור" מחויב בניהול ספרים שוטף ביחס לפעילות העסקית ועליו לדווח לרשויות בהתאם. "עוסק פטור" צריך להנפיק קבלות או חשבוניות (אך לא חשבוניות מס) עבור עסקאותיו ועליו לערוך ניהול מסודר של ספר תשלומים ותקבולים עבור כל הוצאה והכנסה.

מהם היתרונות של "עוסק פטור"?
  • פטור ממע"מ– הפטור ממע"מ מקל על ההתנהלות הכספית של העסק ומאפשר לעוסק הפטור לתת הצעת מחיר זולה יותר, ביחס ל"עוסק מורשה". זהו יתרון שרלוונטי בייחוד כאשר מדובר בלקוחות פרטיים, שאינם מתקזזים על מע"מ בעצמם.
  • דיווח שנתי בלבד למע"מ – בשונה מאחרים, "עוסק פטור" נדרש להעביר דיווח שנתי בלבד למע"מ. כלומר, פעם בשנה בלבד, בניגוד ל״עוסק מורשה״ שנדרש לדווח אחת לחודש או חודשיים. 
  • הוצאות ניהול ספרים נמוכות – הנהלת החשבונות של "עוסק פטור"  פשוטה יותר ולכן עבודתו של רואה החשבון תהיה נוחה יותר ובהתאם שכר הטרחה יהיה נמוך ביחס ל"עוסק מורשה".
מהם החסרונות של הרישום כ"עוסק פטור"?
  • לא ניתן לקזז הוצאות מע"מ – עוסק פטור אינו יכול לקזז את תשלומי המע"מ שהיו לעסק. ניתן יהיה להפחית את הוצאות העסק מההכנסות לצורך חישוב רווח לתשלום מס הכנסה.
  • תדמית מובנית של עסק קטן – הרישום כ"עוסק פטור" מציג את העסק כקטן, ולעיתים נתפס גם כפחות מנוסה או רציני. זוהי תדמית שעשויה להיות בעייתית, כתלות ביעדים של העסק ובקהל הלקוחות אליו הוא פונה. כאשר העסק פונה לחברות גדולות או שואף לנצח במכרזים, ייתכן שנכון לשקול רישום אחר.

 

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן