ההבדל בין הוצאות קבועות והוצאות משתנות

כאשר אנחנו עוסקים בהוצאות הקיימות לעסק אנחנו יכולים לדון בהוצאות שונות כתלות בסוג העסק, בתחום העיסוק שלו ובמאפיינים הספציפיים שמייחדים אותו. הוצאות כמו שכר דירה, שכר לעובדים ונותני שירות, עלויות פרסום ושיווק, חשבון החשמל, הוצאות עבור מכונות לייצור ועבור חומרי גלם הן רק רשימה חלקית של סוגי ההוצאות שכרוכות בניהול עסק. הבנה מעמיקה ביחס לסיווג ההוצאות השונות ובין היתר חלוקה שלהם לפי הוצאות קבועות והוצאות משתנות חשובה ביותר לניהול נכון של העסק החל מתמחור נכון של המוצר, ניהול שוטף של הייצור והמכירות וכן התייעלות. אלה הדברים שחשוב שתדעו על סוגי ההוצאות.

אילו סוגי סיווגים קיימים להוצאות בעסק

ככלל נהוג להתייחס לשני סוגים מרכזיים של סיווגים בהוצאות העסק:

 

  • הוצאות קבועות והוצאות משתנות – זהו סיווג ביחס לאופי של ההוצאה כתלות בהיקף הייצור.
  • הוצאות ישירות ועקיפות – זהו סיווג שמתייחס לעלות המוצר – האם ניתן לומר שההוצאה המסוימת קשורה באופן ישיר לעלות המוצר או באופן עקיף.

 

הוצאות ישירות והוצאות עקיפות

  • הוצאות ישירות – אלה הן ההוצאות שהעסק מוציא שקשורות באופן ישיר לייצור המוצר של העסק. בין ההוצאות האלה אנחנו יכולים למנות את עלויות חומרי הגלם, עלות העסקת עובד עבור ייצור מוצר, הוצאות על ציוד וכדו'.
  • הוצאות עקיפות – אלה הן ההוצאות שיש לעסק שקשורות באופן עקיף לייצור המוצר. הוצאות עקיפות עשויות להיות הוצאות כלליות יותר של העסק כמו חשבונות קבועים, פחת, תשלומי מיסים, הוצאות על תחזוקה ועוד.

אילו הוצאות נחשבות הוצאות קבועות?

הוצאה קבועה היא הוצאה שחוזרת על עצמה באופן קבוע והיא אינה מושפעות מהיקף הייצור. לכן, נוכל לסווג הוצאה קבועה על פי הבחינה הפשוטה – האם היא תשתנה בצורה כלשהי כאשר נשנה את מספר היחידות המיוצרות בעסק. כך למשל, את שכר הדירה, הארנונה או ביטוחים בעסק תצטרכו לשלם מדי חודש, בין אם לא תייצרו דבר באותו החודש ובין אם תייצרו אלפי יחידות. כך גם לגבי עלויות פחת, עלויות מימון קבועות, רואה חשבון ומשכורות בסיס לעובדים.

אילו הוצאות נחשבות הוצאות משתנות?

בניגוד להוצאה קבועה, הוצאה משתנה מושפעת ישירות מהייצור – הגדלת היקף הייצור תגרור הוצאות משתנות גבוהות יותר. לעומת זאת, הקטנת היקף הייצור תוביל לצמצום בהוצאות המשתנות. בין ההוצאות המשתנות בעסק ניתן למנות את עלויות חומרי הגלם הנדרשים לייצור, הוצאות על חשמל לייצור, עלויות ממכר, הוצאות אריזה ועוד.

באיזה אופן הוצאות קבועות והוצאות משתנות משפיעות על תמחור המוצר?

ניקח לשם הדוגמה חברת נסיעות שמארגנת טיולים בארץ ומציעה טיול יום לים המלח הכולל הסעות, הדרכה, ספא מפנק וארוחת צהריים. ההוצאות הקבועות שלה (ישירות ועקיפות) כוללות בין היתר, עלויות שכירת האוטובוס, תשלום עבור מדריך וגם עלויות המשרד, עלות העובד שארגן את הנסיעה וכו'. את ההוצאות הללו החברה תשלם ללא תלות בכמות המשתתפים בטיול. לעומת זאת, העלויות המשתנות במקרה זה הן עלויות הכניסה לספא ועלות ארוחת הצהריים עבור כל משתתף. ביחס להוצאות הללו, ככל שכמות המשתתפים בטיול תגדל כך היקף ההוצאות יהיה גדול יותר. כאשר החברה תרצה לתמחר את הטיול היא תקפיד קודם כל על כיסוי ההוצאות המשתנות. גביית מחיר גבוה מהעלות המשתנה יתרום לכיסוי ההוצאות הקבועות. רווח ייווצר כאשר ההכנסות ממכירות תהיינה גבוהות מההוצאות של העסק עבור הפעילות.

הוצאות קבועות ומשתנות ונקודת האיזון

הוצאות קבועות ומשתנות הן גם חלק מרכזי בחישוב נקודת האיזון של העסק. נקודת האיזון היא נקודת המעבר מכיסוי ההוצאות של העסק להתחלת הרווח ומשמשת כלי לניתוח שנועד להציג בצורה הברורה ביותר מה נדרש מהפעילות העסקית על מנת שהעסק יהיה רווחי ומשתלם.

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן