מהי נקודת האיזון בעסק שלך?

נקודת האיזון של העסק היא הנקודה בה סך ההכנסות של העסק שווה לסך ההוצאות שלו. זהו המצב בו הרווח של העסק עומד על 0 ₪. נקודת האיזון, היא למעשה נקודת המעבר מכיסוי ההוצאות של העסק להתחלת הרווח. כאשר העסק שלכם מצוי בנקודת האיזון שלו, כל שקל נוסף של הכנסות יהפוך להיות רווח. ניתוח נקודת האיזון הוא כלי חשוב ביותר עבור בעל העסק על מנת לבחון עד כמה העסק רווחי ומשתלם ולצורך ניהול מעקב קבוע של עמידה ביעדים הכלכליים של העסק.

באיזה אופן נמדדת נקודת האיזון?

לצורך הדוגמה נניח שהעסק שלכם מייצר תיקים. לשם ייצור תיק יש לכם הוצאות מסוימות. בין היתר, עליכם לשלם על רכישת הבדים והחומרים מהם מיוצרים התיק, חשמל, שעת עבודה של תופרת וכדו'. נניח שלאחר חישוב נמצא שעלות הייצור של תיק אחד בעסק שלכם עומדת על 50 ₪. החלטתם למכור כל תיק בסכום של 60 ₪ וההוצאות הקבועות של העסק עומדות על 1,000 ₪ לחודש. נקודת האיזון מחושבת על פי מספר יחידות המוצר שהעסק יצטרך למכור בחודש כדי להגיע לנקודת 0 ₪ רווח, ומשם להתחיל להרוויח:

על פי החישוב, נקודת האיזון של העסק עומדת על 300 יחידות מוצר לחודש. כלומר, כאשר תימכר היחידה ה-301, העסק יתחיל להרוויח באותו החודש.

אילו הוצאות נכללות תחת עלויות קבועות?

עלויות קבועות הן עלויות שאינן מושפעות מהייצור. את תשלום שכר הדירה, הארנונה או ביטוחים בעסק תצטרכו לשלם מדי חודש, בין אם לא תייצרו דבר באותו החודש ובין אם תייצרו אלפי יחידות. כך גם לגבי עלויות מימון קבועות, רואה חשבון, משכורות בסיס לעובדים (ללא חישוב בונוסים על מכירות אם ישנם) וכיו"ב.

אילו הוצאות נכללות תחת עלויות משתנות?

אלה הן העלויות המושפעות ישירות מהייצור – הגדלת היקף הייצור תגרור עלויות משתנות גבוהות יותר. לעומת זאת, הקטנת היקף הייצור תוביל לצמצום בעלויות המשתנות. בין העלויות המשתנות ניתן למנות את עלויות חומרי הגלם הנדרשים לייצור, הוצאות על חשמל לייצור, עלויות ממכר, הוצאות אריזה ועוד.

מה קורה כאשר העסק לא מצליח להגיע לנקודת האיזון?

ישנם מצבים מסוימים שמגבלת ייצור מסוימת למשל לא מאפשרת לעסק לייצר את כמות היחידות הנדרשת לשם הגעה לנקודת האיזון. במצב הזה, העסק אינו יכול להיות רווחי ותחילת או המשך הפעילות במתכונת הנוכחית יובילו להפסדים ויעמידו בסימן שאלה את המשך קיומו. אבל, נקודת האיזון אינה גזירה משמיים, מפני ששינויים בעלויות הייצור ובתמחור המוצר ישפיעו על נקודת האיזון וישנו אותה. ואם נמשיך עם הדוגמה שלנו, הפחתת עלות הייצור ב-1 ₪, ל-49 ₪ לתיק והעלאת מחיר התיק ב-1 ₪ ל- 61 ₪ יביאו לשינוי הבא בנקודת האיזון:

כלומר, השינויים יובילו לכך שנקודת האיזון תעמוד על 250 תיקים בלבד בחודש, שכבר לאחריהן העסק שלכם יתחיל להרוויח.

אז מה בעצם אתם מקבלים באמצעות ניתוח נקודת האיזון?

הניתוח של נקודת האיזון הכרחי על מנת לדעת בצורה הברורה ביותר מה נדרש מהפעילות העסקית על מנת שהעסק יהיה רווחי ומשתלם. באמצעות ניתוח נכון ומדויק של נקודת האיזון בעסק שלכם תוכלו כבעלי עסק לנהל מעקב צמוד אחר מידת הרווחיות של העסק באמצעות ניהול עלויות הייצור ותמחור המוצרים. בנוסף, בהתאם ליכולת התמרון בין שני המשתנים הללו, כתלות למשל במצב השוק או במגבלות ייצור, תוכלו להחליט האם משתלם לעסק להמשיך לעסוק בייצור מוצר כזה או אחר.

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן