איך לבנות תוכנית עסקית למסעדה?

פתיחת מסעדה היא חלום משותף לאנשים רבים ששואפים להפוך את אהבתם לאירוח ובישול לעסק. מסעדה מצליחה מעוררת תמיד השראה, תיאבון וסיפוק, יכולה להיות מנחמת ונעימה אך גם סוערת ומלאה בתשוקה ורגש. הצד הפחות וורוד של עסקי המסעדנות הוא העובדה שמדי שנה מסעדות רבות נסגרות רק שנים בודדות לאחר שנפתחו. אחת הסיבות לכשלים הללו היא היערכות לא נבונה של הבעלים בתחילת הדרך, כאשר המסעדה נפתחת תוך הערכה שגויה של הוצאות והכנסות והיעדר תכנון מתאים להתמודדות עם בעיות או הוצאות בלתי צפויות. ובמילים אחרות, פעילות ללא תוכניות עסקית מקצועית ומותאמת. תוכנית עסקית למסעדה היא המפה באמצעותה תוכלו לנווט את המסעדה שלכם לעבר היעדים שהצבתם עבורה.

הכנה לקראת בניית תוכנית עסקית – מענה לכמה שאלות חשובות.

 

  • עבור מי נועדה התוכנית העסקית? האם אתם מתכננים לפנות למשקיעים או לקרנות או שהתוכנית נועדה עבורכם ועבור צוות המסעדה בלבד. כתלות בקהל היעד של התוכנית תצטרכו לשים דגשים שונים אשר יפנו לקהלים השונים באופן מתאים ונגיש.
  • איזו סוג של מסעדה אתם הולכים לפתוח? בטרם כתיבת תוכנית עסקית למסעדה שלכם, חשוב שתדעו בצורה מדויקת ככל האפשר מהו האופי של המקום שלכם – האם המסעדה תציע אוכל גורמה באווירה אינטימית, מזון שעשוי מחומרי גלם ייחודיים, דוכן מזון מהיר או בית קפה אינטימי וכן שאלת הכשרות. לכל אלה תהיה השפעה על מיהו קהל היעד, תמחור האוכל ועלויות חומרי הגלם וכן עלויות ההשקעה בתכנון ועיצוב המקום.
  • היכן המסעדה שלכם ממוקמת? מיקום המסעדה ישפיע על גורמים רבים שרלוונטיים לתוכנית העסקית שלה כמו התחרות בשוק, קהל היעד שלכם, אופי המסעדה, השיווק המתאים, עלויות השכירות ועוד. לכן, גם אם טרם סגרתם על מיקום סופי חשוב שתדעו לכל הפחות באיזו שכונה המסעדה שלכם תהיה ממוקמת.
  • מה היעדים אליהם אתם מכוונים? נסו למקד ככל האפשר את היעדים אליהם את שואפים להגיע בטווח הקרוב והרחוק יותר. האם אתם שואפים להפוך לרשת, להתבסס ולפתוח בהמשך סניף בקונספט מעט אחר, אתם מעוניינים לפתוח מסעדה עממית עם זרם לקוחות שוטף או מקום שחוגגים בו אירועים מיוחדים. כל אחת מהאפשרויות יכולה להיות טובה ולהצליח העיקר שתדעו לאיזה כיוון אתם רוצים ללכת.

 

המרכיבים החיוניים בתוכנית עסקית למסעדה

  • תמצית מנהלים – תמצית המנהלים משמשת כהקדמה ותקציר לרעיון העסקי מאחורי הקמת המסעדה החדשה. מטרתה לתת רושם ביחס לתוכנית, לעורר עניין וללכוד את תשומת ליבו של הקורא על מנת למשוך אותו להקדיש זמן נוסף לקריאת התוכנית וככל שמדובר במשקיע, להשקיע כסף במסעדה שלכם. התמצית צריכה להיות נגישה, מובנת ואטרקטיבית ולכלול התייחסות לתיאור המסעדה והקונספט הנבחר, החזון והיעדים, המודל העסקי, השיווק, הכנסות והוצאות צפויות וכן רווחים צפויים ותחזית להחזרי ההשקעה.
  • סקירת שוק – כוללת התייחסות לשלושה מרכיבים חשובים:

 

  1. השוק – תיאור מהו שוק היעד של המסעדה ולאיזו אוכלוסיית יעד היא פונה. הפרק הזה נועד לתת נתונים ביחס לשוק ולפוטנציאל של המסעדה שלכם בתוכו ולמעשה לשכנע מדוע אתם מאמינים שסועדים פוטנציאלים ייבחרו לאכול דווקא במסעדה שלכם.
  2. התחרות – בפרק זה אתם פורסים את הידע שרכשתם לאחר מחקר מעמיק אודות המתחרות שלכם ובין היתר בתחום המחירים, שעות הפעילות, התפריט ואפילו עיצוב המסעדה. כאן המקום להשוות את מה שאתם מציעים למתחרות ולהסביר מה יהיה ייחודה של המסעדה שלכם.
  3. השיווק – בפרק זה תפרטו באילו דרכים בכוונתכם לקדם ולשווק את המסעדה שלכם ומיהו הגורם שיהיה אמון על השיווק. התוכנית צריכה לכלול התייחסות לשיווק ברשת ושיווק מחוץ לרשת וכן הקצאת תקציב לפרסום ושיווק.

 

  • תפריט לדוגמה ושירותים מוצעים – תפריט הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר במסעדה. הוא נותן תחושה ממשית ביותר ביחס לאופי המסעדה ומה שהיא הולכת להציע. הכללת תפריט או תפריטים לדוגמה בתוכנית העסקית תוביל אתכם להתחיל לבנות בצורה רצינית יותר את המנות המרכיבות את התפריט, עיצוב התפריט והלוגו של המסעדה. התייחסו בין היתר לשירותים נוספים שתרצו להציע כדוגמת משלוחים, טייק אווי או מכירה באריזות סגורות.
  • תוכנית פיננסית – זהו החלק החשוב ביותר של התוכנית העסקית שלכם. כאן המקום להוכיח שהחלום שלכם על מסעדה יכול להפוך לעסק רווחי ומצליח. לכן, חשוב במיוחד שפרק זה ייעשה בסיוע ובליווי אנשי מקצוע מומחים בתחום. מומלץ לבדוק תרחישים שונים הבנויים על בסיס השערות מבוססות של הכנסות, הוצאות וקצב הגידול בפעילות. הפרק צריך לכלול בין היתר התייחסות להנחות עליהן מתבססת התחזית הפיננסית, מקורות מימון, פירוט הוצאות הקמה והוצאות שוטפות, הכנסות צפויות, קצב שריפת מזומנים, סיכונים ותוכניות התמודדות עימם, וצפי להגעה לנקודת איזון.

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן