תכנון מס – איך עושים את זה נכון?

כחלק מהתנהלות כלכלית נבונה כבעלי עסקים, השאיפה היא תמיד לקצץ ולחסוך בעלויות שאינן חיוניות לעסק ולהתפתחותו. אחד המרכיבים המשמעותיים בהוצאות העסק, וכזה שאפשר וחשוב לנהל אותו היטב הוא רכיב הוצאות המיסים וההיטלים. תכנון מס הוא בדיוק הדרך להביא לחיסכון בעלויות הללו, בצורה חוקית ולגיטימית. תכנון מס חכם חייב לכלול חשיבה רוחבית על העסק, בחינת כלל האלטרנטיבות, חשיבה לטווח הארוך ומומחיות בתחומי ראיית החשבון ובאספקטים המשפטיים הרלוונטיים לתכנון המס.

מהו תכנון מס?

תכנון מס, הידוע גם בכינויו "הימנעות ממס" הוא תכנון לגיטימי של מערך תשלום המיסים של אדם או עסק תוך שימוש בכלים החוקיים העומדים לשם כך. במצב שבו לנישום קיימות מספר אפשרויות לביצועה של פעולה מסוימת, תכנון המס נועד לספק תחזית בנוגע לעלויות המס הנגזרות מכל פעולה. בהתאם לבחינת האלטרנטיבות והערכת השלכות המס של כל אחת מהן, ניתן יהיה להחליט מהי דרך הפעולה הנכונה והאטרקטיבית ביותר ולבחור בה. תכנון מס נכון הוא כזה שמצליח לנצל את הזכויות השונות של הנישום כך שתצומצם חבות המס שלו. תכנון מס חייב להיעשות על ידי רואה חשבון ותוך התחשבות באספקטים הכלכליים והמשפטיים הכרוכים בו. חשוב להבדיל בין תכנון מס לגיטימי באמצעים חוקיים, לבין התחמקות ממס שנחשבת פלילית לכל דבר ועניין.

מתי תכנון מס לגיטימי הופך להתחמקות ממס?

על פי החוק בישראל, כמו גם במדינות רבות בעולם, לנישום יש את הזכות לתכנן את המיסים שלו, זאת באמצעות כלים לגיטימיים ומתוך שקיפות ואמינות. בית המשפט בישראל עסק לא פעם בשאלה מתי תכנון מס הופך להעלמת מס שהיא כמובן, עבירה על החוק. מפסקי הדין בתחום עולה כי הגבול בין השניים עשוי להיות דק, אך נראה שההבחנה היא שתכנון לגיטימי נעשה באמצעים חוקיים ותוך גילוי מלא של כל העובדות. לעומתו, התחמקות ממס כוללת הסתרת העובדות והצגת מצגי שווא. ככלל, נראה כי תכנון מס שנעשה לאור הסתמכות על חוות דעת מומחה ותוך מתן גילוי מלא בדו"חות מס הוא לגיטימי ולא מהווה עבירה.

מהי עסקה מלאכותית ומה ההשלכות שלה?

השיקול של הפחתת מס אינו פסול ביסודו על פי הדין, אך יש כמובן צורך לאזן בין זכות הנישום לתכנן את המס לבין האינטרס הציבורי לגבות מיסים. בדיוק לשם כך, החוק מאפשר לפקיד השומה להתעלם מעסקאות מסוימות שנעשו על ידי הנישום אך ורק במטרה להביא להפחתת מס. עסקה מלאכותית היא עסקה שפקיד השומה מוצא אותה כחסרת טעם כלכלי-מסחרי מהותי, למעט הטעם של הפחתת מס. זהו מהלך שנעשה בו שימוש די תדיר על ידי פקידי השומה ובית המשפט. במסגרת בחינת המלאכותיות ישנה דרישה כי לעסקה יהיה טעם מסחרי משכנע, ממשי ואמין מעבר לטעם של הימנעות ממס, ולא די בטעם כלכלי שולי או דחוק.

מהו תכנון מס נכון?

תכנון מס נכון הוא תכנון מס שנעשה בעצת ובליווי צמוד של איש מקצוע, שבמסגרתו מתבצעות פעולות שנתיות שתוצאתן חבות המס הנמוכה ביותר האפשרית במסגרת החוק ותוך דיווח אמין ושקוף. בין האספקטים שיש לקחת בחשבון במסגרת תכנון מס לגיטימי נוכל להתייחס לבחירת צורת ההתאגדות המתאימה לפעילות העסקית והיקפה, מימוש הפסדים לפני סוף שנת המס, ניהול המלאי ומכירת "מלאי מת" לפני תום שנת המס, רכישת או החלפת ציוד בעסק, הפרשות לקרנות השתלמות, חישוב מס נפרד לבני זוג העובדים יחד, הסדרת תביעות תלויות, הקדמת הוצאות ודחיית הכנסות ועוד.

 

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן