מהי הלוואת בלון?

הלוואת בלון מכונה גם "הלוואת גישור" מפני שבמקרים רבים היא כלי מימון נוח למצב שבו מתעורר צורך בהלוואה קצרת טווח יחסית, עד לקבלתו של סכום ידוע וודאי, שעתיד להגיע לידי הלווה בבת אחת. הלוואת הבלון ניתנת לרוב לתקופה של בין שנה לארבע שנים ואף יותר. לרוב הריבית בהלוואת הבלון גבוהה ביחס להלוואת רגילות, בהן נעשה החזר חודשי קבוע של חלק מהקרן לאורך תקופת ההלוואה. במהלך תקופת הלוואת הבלון נצברים בה המדד, ההצמדה והריביות, כך שנוצרת התנפחות משמעותית של סכום ההלוואה. המאפיינים הללו הופכים אותה להלוואה שמשתלמת רק בסיטואציות מסוימות, לרוב כאשר יש דחיפות מיידית לכסף וביטחון לגבי הגעתו של הסכום העתידי.

אילו סוגים של הלוואת בלון קיימים?

הלוואת בלון היא הלוואה המוחזרת בתשלום אחד או במספר מועט של תשלומים בסוף תקופת ההלוואה ולא מבוצעים בה החזרים קבועים של הקרן לאורך תקופת ההלוואה.  בשוק ניתן למצוא לרוב שני סוגים של הלוואות בלון:

  1. הלוואת בלון מלא (או "גרייס מלא") – במסגרתה נפרעים בתשלום אחד, בתום תקופת ההלוואה הקרן, הריבית והפרשי ההצמדה עליהם.
  2. הלוואת בלון חלקי (או "גרייס חלקי") – במסגרתה משולמת בתשלומים חודשיים הריבית, בעוד שסכום הקרן וההצמדה שלה נפרעת בתשלום אחד בתום תקופת ההלוואה.

 

מהם ההבדלים בין הלוואת בלון להלוואה רגילה?
  • אופי ההחזר – הלוואות שאינן הלוואות בלון מוחזרות על פני תקופה, באופן הדרגתי, כפי שנקבע בלוח הסילוקין, כך שסכום ההלוואה הולך וקטן עם הזמן. בהלוואת בלון החזר ההלוואה נעשה בסוף תקופת ההלוואה. לעיתים הריביות משולמות לאורך התקופה ולעיתים גם הן משתלמות רק בסוף, יחד עם החזר הקרן.   
  • עלויות הריבית – בהלוואה רגילה סכום ההלוואה ההולך ומצטמצם לאורך תקופת ההלוואה בשל ההחזרים ההדרגתיים. צמצום הסכום מוביל גם להקטנת עלויות הריבית, שמגיעות בסוף תקופת ההלוואה לסכומים זניחים ביותר. בהלוואת בלון, סכום הקרן נותר בעינו לאורך תקופת ההלוואה כולה ולכן עלויות הריבית נותרות גבוהות ואף "מתנפחות" במהלך התקופה.

 

באילו מקרים כדאי לקחת הלוואת בלון?

הלוואת בלון מתאימה במצבים בהם הלווה זקוק למימון כעת ויודע בביטחון שסכום ההלוואה יעמוד לרשותו בסוף תקופת ההלוואה. לרוב מדובר במצבים של מימון ביניים, כדוגמת רכישת דירה עוד לפני שנמכרה הדירה הקודמת, או כאשר הלווה יודע שאמורה להשתחרר קרן השתלמות או קופת גמל במועד מסוים, שתשמש להחזר הלוואת הבלון. הלוואות בלון ניתנות לעיתים גם כהלוואה לרכישת רכב ואף למימון פעילות במגזר העסקי. גם כאן, יתרונותיה של ההלוואה מתבטאות בכך שבמשך תקופת ההלוואה אין צורך שיעמדו לרשות הלווה סכומים משמעותיים שיאפשרו את פירעון תשלומי הקרן התקופתיים וניתן להסתפק בכך שסכום גדול יהיה בידי הלווה בסוף התקופה.

כיצד מקבלים הלוואת בלון?

הלוואת בלון ניתן לקבל מהבנקים ומגופים פיננסים אחרים הפועלים בתחום מתן ההלוואות, כדוגמת חברות אשראי וחברות ביטוח. בדומה להלוואה רגילה, גם הלוואת בלון ניתנת בהתאם לתנאים שנקבעים בין הלווה לבין הגוף המלווה וישנה גמישות ביחס להיקף ההלוואה, תקופת ההלוואה וכמובן תנאי הריבית וההצמדה. לרוב הגוף המלווה ידרוש שהלווה יעמיד בטוחות לטובת ההלוואה ואף יבצע בדיקות ביחס לקבלתו הצפויה של הסכום העתידי אשר אמור לשמש לפירעון ההלוואה.  

 

 

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן