מהו ניהול פיננסי נכון?

יכולתו של עסק לשרוד בשוק תחרותי ומשתנה תלויה רבות בהתנהלות פיננסית נבונה. בעלי עסקים רבים מוצאים עצמם כורעים תחת נטל המטלות וכבולים בכיבוי שרפות בלתי פוסקות, כך שניהול הכולל שמירת האצבע על הדופק של העסק וקידומו של חזון עסקי, נותרים בגדר פנטזיה לא ממומשת. אחד התהליכים הראשונים שאנחנו מקפידים לעבור עם כל לקוח עסקי שמגיע אלינו הוא הקניית הכלים לניהול פיננסי נכון והעלאת העסק על הנתיב המתאים לניהול שכזה. ניהול פיננסי נכון נשען ברובו על מספר עקרונות בסיס. כאשר נעשית הטמעה טובה של עקרונות אלה, ניתן להמשיך ולפתח את הניהול הפיננסי של העסק לרזולוציות נוספות, מעמיקות וארוכות טווח יותר.

מעקב וניהול תזרים המזומנים

תזרים המזומנים הוא ציר מרכזי ביכולת ההתנהלות והישרדותו של עסק. כפי שהסברנו בעבר, קשיים בתזרים המזומנים מובילים, מדי שנה, עסקים רבים אל עבר מצב של חדלות פירעון ופירוק. לכן, ניהול תזרים המזומנים הוא מהכלים הפיננסים החשובים ביותר העומדים לרשותו של בעל העסק והוא חלק בלתי נפרד מניהול פיננסי נכון. ניהול תזרים המזומנים נעשה באמצעו דו"חות ותחזיות. דו"ח תזרים מזומנים של העסק צריך להתעדכן באופן קבוע ולכלול הוצאות והכנסות ודאיות כדוגמת שיקים, משכורות וכיו"ב. תחזית התזרים הצפויה, צריכה להתבסס על הערכת המצב הנוכחי, מצב השוק, צפי הזמנות עבודה וכו'. כל הכנסה והוצאה צריכות להירשם בדו"חות על פי מועד הפירעון שלה. מעקב מתמיד יאפשר איתור מקדים של קשיים צפויים בתזרים המזומנים, הכנה מראש וטיפול.

ניהול חייבים, מדיניות אשראי וגבייה מסודרת

ניהול חייבים הוא אחד מהכלים המשמעותיים ביותר לניהול פיננסי נכון בעסק. ניהול חייבים כולל בתוכו גבייה יעילה של חובות הקיימים ללקוחות העסק, לצד קבלת בטחונות טובים עבור חובות אלה. ניהול החייבים נעשה גם הוא בדרך של רישום ודו"חות המתעדכנים באופן קבוע. בנוסף, עסק שמעוניין להתנהל נכון מבחינה פיננסית חייב לגבש מראש מדיניות אשראי ברורה שבמסגרתה נקבעים ימי האשראי הניתנים ללקוחות וכן מנגנוני הגבייה. כמובן שמדיניות שכזו אינה מתגבשת ב"תנאי מעבדה" והיא תלויה בשוק בו פועל העסק, במוצר, במעמד העסק, ביעדיו, וכמובן, ביחסים עם הלקוחות השונים.

אשראי כחלק בלתי נפרד מניהול פיננסי

העסק זקוק לאשראי שוטף על מנת להתנהל. אשראי שכזה מתקבל באופן קבוע בעסק מהאשראי הבנקאי ומהאשראי שניתן לעסק מהספקים שלו. אשראי מספקים הוא אשראי חשוב, נגיש וזול שלרוב אינו דורש מהעסק ביטחונות. האשראי מספקים הוא למעשה הצד השני של ניהול חייבים והליכי גבייה. גם כאן, היקף האשראי שהעסק יוכל לקבל יהיה תלוי במוצר המסופק, במצב השוק, במעמדו של הספק בשוק וכו'. האשראי שהעסק יקבל יהיה, כמובן, תלוי מאוד במערכת היחסים עם הספק. כאשר הספק תלוי בעסק וסומך עליו, הדבר יוכל פעמים רבות להיות מתועל לקבלת אשראי נוח יותר. תכנון ומעקב אחר פרמטר זה מהווה אף הוא כלי חשוב בניהול הפיננסי של העסק.  

חסכון והתייעלות

תהליך חשוב נוסף ומתמיד שעל העסק לעבור על מנת להתנהל נכון מבחינה פיננסית, הוא כמובן בחינת האפשרויות לחסכון והתייעלות. לצורך הליכים אלה נדרשת בחינה מספרית ועניינית של עלויות התפעול והוצאות העסק. כל פעילות של העסק צריכה להיבחן על בסיס רווחיותה ויעילותה. כאשר השאיפה היא כמובן, להגיע לרווחיות רבה ככל האפשר בעלות נמוכה ככל הניתן, מבלי לפגוע בסטנדרטים של המוצר שהעסק מייצר. לשם כך נדרשת תכנית עסקית והיכרות עם הסיכונים והסיכויים העסקיים בשוק בו העסק פועל. לשם התייעלות והפחתת עלויות, חשוב מאוד עבור העסק להשוות מחירים ולנהל משא ומתן עם ספקים. כל זאת לצד צמצום עלויות התפעול באמצעות ניהול נכון של המלאי, הרכש, כוח האדם ועוד.


ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

 

 

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן