מהו אשראי דוקומנטרי?

אשראי דוקומנטרי הוא שיטת תשלום מקובלת מאוד בסחר בינלאומי. היתרונות שלה נעוצים בכך שהיא מבטיחה הגנה מרבית הן ליבואן והן ליצואן ומתאימה במיוחד במצבים שבהם רמת האמון בין הצדדים נמוכה, למשל במקרים של עסקה ראשונה או עסקאות מזדמנות. העיקרון הבסיס באשראי הדוקומנטרי, המכונה גם Letter of Credit, הוא שבעקבות פניית היבואן אל הבנק, הבנק מוציא מכתב ובו הוא מתחייב לשלם ליצואן במועד הקבוע באשראי הדוקומנטרי, בכפוף להצגת כלל המסמכים הנדרשים ומילוי התנאים המצוינים באשראי הדוקומנטרי במלואם.

כיצד מתבצעת עסקה של אשראי דוקומנטרי?

על מנת להסביר בצורה פשוטה כיצד פועל המנגנון של אשראי דוקומנטרי נשתמש בדוגמה הבאה: נניח שיבואן מישראל ויצואן מסין החליטו לעבוד יחד בפעם הראשונה והסכימו על רכישה של סחורות והעברתן במשלוח מסין לישראל. היבואן והיצואן לא עבדו יחד בעבר והמרחק הגיאוגרפי ביניהם מכתיב מציאות שבה אין להם ביטחון בהעברת הסחורה ובקבלת התשלום. על מנת להבטיח את קיום ההתחייבויות בעסקה היבואן יפנה לבנק בישראל ויבקש ממנו להנפיק אשראי דוקומנטרי לטובת היצואן הסיני. בכפוף לקבלת בטוחות מהיבואן, הבנק יפתח אשראי דוקומנטרי ויעביר את הדרישות הברורות בו אל היצואן הסיני. בהנחה שהתנאים מוסכמים בין הצדדים, היצואן יעביר את הסחורה לישראל ובמקביל יציג לבנק את המסמכים כפי שסוכם באשראי הדוקומנטרי. כאשר כלל הדרישות נענו במלואן והוצגו המסמכים המתאימים, הבנק ישלם ליצואן את כספו.

מיהם הגורמים המעורבים באשראי דוקומנטרי?
  • היבואן – המכונה גם המבקש, הוא הגורם שפונה בדרך כלל לבנק ומבקש ממנו לנפק את האשראי הדוקומנטרי על פי התנאים שנקבעו ובכפוף למתן בטוחות.
  • היצואן – המכונה גם המוטב, הוא הגורם שלטובתו נפתח האשראי הדוקומנטרי. היצואן עתיד לקבל את התמורה בעסקה בכפוף לעמידה בתנאי האשראי הדוקומנטרי והצגת המסמכים הנדרשים, הכל בהתאם לקבוע באשראי.
  • הבנק הפותח – הבנק המנפק את האשראי הדוקומנטרי, המצוי לרוב במדינת היבואן. בהוצאת מכתב האשראי הבנק הפותח מתחייב לשלם ליצואן את התמורה בעסקה במצב שבו היצואן עומד בדרישות האשראי.
  • הבנק המודיע – זהו בנק המצוי לרוב במדינת היצואן ואותו מסמיך הבנק הפותח לקבל מהיצואן את המסמכים שנדרשו באשראי הדוקומנטרי וכן לשלם ליצואן או להתחייב לתשלום.

 

באילו מקרים נרצה להשתמש באשראי דוקומנטרי?

ככלל, העסקאות בהן מתאים ונכון להשתמש באשראי דוקומנטרי הן עסקאות מכר בינלאומי במצב שבו אין אימון מלא או היכרות מוקדמת מבססת אמון בין הצדדים. לרוב מקובל להשתמש באשראי דוקומנטרי במקרים הבאים:

  • עסקה ראשונה או עסקה מזדמנת.
  • בעסקאות תשלומים, לשם הבטחת תשלומים עתידיים.
  • בעסקה בסכומים גדולים.
  • עסקה עם יבואן ממדינה הסובלת מחוסר יציבות כלכלית, פוליטית או ביטחונית.
  • עסקה עם יבואן שהציג כושר או מוסר תשלומים נמוך.
  • בעסקה שבה הסחורה יוצרה על פי לצרכיו הספציפיים של היבואן ולא ימצא לה בקלות רוכש אחר.
  • כאשר אחד הצדדים ממדינה שבה אשראי דוקומנטרי מסייע בקבלת מימון נוסף מהמערכת הבנקאית או מהממשל.
  • כאשר תקנות מטבע חוץ במדינה מחייבות תשלום באמצעות אשראי דוקומנטרי.

 

מהם היתרונות והחסרונות של אשראי דוקומנטרי?

שיטת האשראי הדוקומנטרי היא שיטה המגנה באופן איכותי וטוב על האינטרסים של כל המעורבים בעסקה ולכן היא המאפשרת בפועל מימוש עסקאות סחר בינלאומיות רבות. היתרונות גלומים בעיקר בכך שמעורבות המערכת הבנקאית יוצרת מנגנון שמבטיח את ביצוע התשלום בכפוף למעבר הסחורות והצגת המסמכים הנדרשים. מנגד, החסרונות מבחינת היצואן הם שהאשראי הדוקומנטרי עלול להקשות על ביצוע העסקה והבדיקה הקפדנית של המסמכים עלולה לפגוע בקבלת התמורה, גם במצבים שהסחורה הועברה. עבור היבואן החיסרון הוא שעל פי רוב האשראי הדוקומנטרי אינו מציב את טיב הסחורה כתנאי לביצוע התשלום ולכן יכול לכאורה לקרות מצב שתשולם תמורה מלאה כנגד סחורה פגומה. ניתן כמובן לצמצם את הסיכונים הללו באמצעות יצירת תניות והסכמות מתאימות.

 

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן