הכירו: קרן השתלמות לעצמאים

אנחנו עוסקים כאן לא פעם בחשיבותה של ההתנהלות הפיננסית הנבונה והתכנון הכלכלי לטווח ארוך בתור עצמאים. מרכיב מרכזי בתוך אלה הוא אפיקי החיסכון העומדים לרשותכם כעצמאים. במטרה לעודד עצמאים לחסוך כספים בחסכונות לטווח הבינוני והארוך, המדינה מעניקה בשנים האחרונות הטבות רבות לעצמאים המפקידים כספים בקופות פנסיה וגמל ובקרנות השתלמות. לכן, פרט ליתרון המובנה של קיומו של חיסכון ארוך טווח וצבירת הרווחים על הקרן, אתם זוכים גם בהטבות מס משתלמות במיוחד. קרן השתלמות לעצמאים היא אחד מאותם אפיקי חיסכון שכדאי לכם להכיר.

מהי קרן השתלמות ומה ייחודי בה?

קרן השתלמות היא תכנית חיסכון לטווח בינוני עד ארוך. משמעות הדבר, שאת הכספים והרווחים שנצברו בקרן ניתן למשוך לאחר שלוש שנים מיום ההפקדה עבור השתלמות או לימודים, או לאחר שש שנים לכל מטרה וזאת ללא תשלומי מיסים כלשהם. כמובן שאין חובה למשוך את הכספים בטווח הזמן הזה וניתן להמשיך ולחסוך במסגרת קרן ההשתלמות גם עד הפנסיה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שקרן ההשתלמות איננה קרן פנסיה ואינה תחליף לחיסכון פנסיוני. מה שמיוחד בקרן ההשלמות הוא הטבת המס המגולמת בה – חסכון מניב רווחים הפטור באופן מלא ממס.

מה המשמעות של קרן השתלמות עבור עצמאים?

השכירים מבינינו מפרישים באופן שוטף משכר הברוטו שלהם 2.5% לטובת קרן השתלמות והמעסיק מפריש 7.5% נוספים למטרה זו. בתור עצמאים אין לכם מעסיק שיבצע את ההפרשה, למרות זאת ניתן ורצוי לבצע הפרשות לקרן השתלמות גם כעצמאים, והחל משנת 2017, זה משתלם במיוחד. ונסביר.

  1. הטבה במס הכנסה – חישוב כהוצאה מוכרת

לפני התיקון לחוק שעבר בשנת 2017  עצמאי יכול היה להפקיד לקרן השתלמות לעצמאים עד 7% מהכנסתו השנתית. 2.5% הראשונים שהופקדו לא נחשבו הוצאה מוכרת לצורכי מס ורק 4.5% שהופקדו לאחר מכן חושבו כהוצאה מוכרת. כלומר, העצמאי היה צריך להפקיד 7% לקרן ההשתלמות על מנת ליהנות ממלוא 4.5% של הוצאה מוכרת. כיום, לאחר התיקון, ההפקדה לקרן נחשבת כהוצאה מוכרת החל מהשקל הראשון ועד לגובה של 4.5%, כאשר ההכנסה השנתית המרבית שממנה ניתן להפריש כעצמאי ולזכות בהטבת מס היא 261,000 ש"ח (נכון ל-2018). כלומר, כעצמאים תוכלו להפריש 4.5% מההכנסה השנתית שלכם מדי שנה עד תקרה של 11,745 ₪ וליהנות מהוצאה מוכרת על מלוא הסכום שהופרש. תוכלו להפריש גם מעבר לתקרה, אך על הסכומים העודפים לא תחול ההטבה.

פטור ממס רווח הון על רווחי הקרן

בנוסף על ההטבה במס הכנסה, גלומה בקרן ההשתלמות הטבת מס נוספת והיא העובדה שהרווחים שנצברו בקרן ההשתלמות יהיו פטורים ממס רווחי הון, זאת בכפוף לתנאים הבאים:

הסכום שהופקד מדי שנה לא עלה על התקרה המקסימאלית שנקבעה ועומדת כיום (2018) על 18,240 ₪. כל סכום שהופקד מעבר לתקרה זו יחויבו במס רווחי הון בשיעור הקבוע בחוק של 25%.

הכספים מקרן ההשתלמות נמשכו לאחר 6 שנים לפחות מהמועד שבו החלו ההפקדות לקרן, או לאחר 3 שנים ביחס לכספים שנמשכו במטרה לשמש להשתלמות או לימודים.

כיצד מבוצעת ההפקדה לקרן ההשתלמות לעצמאים?

הפקדה לקרן השתלמות לעצמאים איננה מחייבת הפקדה חודשית קבועה. ניתן בהחלט להפריש כספים גם באופן חד פעמי לקראת סוף השנה אך יש לשים לב שעל מנת ליהנות מההטבה עבור שנת מס מסוימת, הכספים צריכים להיות בקרן ב-31 בדצמבר באותה השנה. מאחר שמדובר בתהליכים שלוקחים לעיתים מספר ימים רצוי שלא להגיע לרגע האחרון. על מנת לפתוח קרן השתלמות תוכלו לפנות לכל אחת מהחברות המנהלות קרנות השתלמות, לבחור את הקרן המתאימה עבורכם ולפעול על פי הנחיות הקרן לצורך ביצוע ההפקדה או ההפקדות.

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן