לאילו הטבות מס זוכים בעלי עסק עצמאים?

במטרה לעודד עצמאיים לנהל חסכונות פנסיה וחסכונות אחרים לטווח הארוך והבינוני, העניקה המדינה בשנים האחרונות הטבות מס משמעותיות לעצמאים המפקידים כספים בקופות פנסיה וגמל ובקרנות השתלמות. מדובר בהטבות מס משתלמות במיוחד הטומנות בתוכן הטבה כפולה – חלק מהסכומים המופקדים לחסכון נרשם כהוצאה מוכרת ומפחית כך את החבות במס, זאת בנוסף לפטור הקבוע ממס רווח הון על רווחי הקרנות. הכספים הללו יכולים להצטבר לכדי עשרות אלפי שקלים בשנה. אל תפספסו את ההזדמנות שלכם ליהנות מהטבות המס לעצמאים, עוד בשנת המס הנוכחית.

קרן השתלמות לעצמאים – הטבת מס כבר מהשקל הראשון

קרן השתלמות היא תכנית חיסכון לטווח בינוני עד ארוך. את הכספים והרווחים שנצברו בקרן ניתן למשוך לאחר שלוש שנים מיום תחילת ההפקדה עבור השתלמות או לימודים, או לאחר שש שנים לכל מטרה וזאת ללא תשלומי מיסים כלשהם. ההטבה המיוחדת לעצמאים בקרן השתלמות:

 

  • ניכוי מס – עד שנת 2017 עצמאי שרצה ליהנות ממלוא הטבת המס שניתנה לעצמאים היה צריך להפקיד 7% מהכנסתו השנתית לקרן ההשתלמות כדי לקבל הכרה ב- 4.5% מההכנסה השנתית כהוצאה מוכרת. כיום, לאחר התיקון, ההפקדה לקרן נחשבת כהוצאה מוכרת החל מהשקל הראשון שמופקד לקרן ועד לגובה של 4.5% מסך ההכנסה השנתית. מגבלת ההכנסה השנתית להטבה עומדת נכון ל-2018 על 261,000 ₪. על סכומי הפרשה מעבר לתקרה לא תחול ההטבה.
  • פטור ממס רווח הון הרווחים שיצברו בקרן ההשתלמות יהיו פטורים ממס רווחי הון עד לתקרה של 18,240 ₪ לשנה ובכפוף לכך שהכספים נמשכו לאחר 6 שנים לפחות, או לאחר 3 שנים ביחס לכספים שנמשכו במטרה לשמש להשתלמות או לימודים.

 

חיסכון פנסיוני – חובה שמזכה אתכם בהטבות

החל משנת 2017 נקבע חוק פנסיה לעצמאים, המחייב עוסקים עצמאים להפקיד כספים בסכומים מסוימים לטובת חיסכון פנסיוני. החוק החדש מחייב הפקדה בשיעור מינימאלי, אך ניתן אף להגדיל את ההפקדה ולקבל כך הטבות מס נוספות. עצמאי יכול להפריש לקופת גמל עד לשיעור הפקדות מירבי של 16.5% מהכנסתו המזכה (בתקרה של עד 208,800 ₪ לשנה). ההטבה הגלומה לעצמאים:

 

  • ניכוי מס – בהתאם למס השולי שחל על העצמאי לפי מדרגות המס, הפקדה של עד 11% מסכום ההכנסה החייבת במס (בכפוף לתקרה הקבועה של 22,968 ₪ לשנה) תנוכה מסכום ההכנסה החייבת. הטבת המס במקרה הזה ניתנת באמצעות הקטנת סכום ההכנסה החייבת במס שעל פיה נקבעת השומה עבור העצמאי.
  • זיכוי מס קבלת החזר מס בשיעור של 35% עבור ההפקדות המוכרות לזיכוי על סכום של לכל היותר 5.5% מתקרת ההכנסה המזכה (בכפוף לתקרה של 11,484 ₪ לשנה). זיכוי הוא הטבה שמקטינה את גובה המס שנדרש העצמאי לשלם. המשמעות היא שמתוך המס שחושב לעצמאי יופחת גובה הזיכוי אשר לו הוא זכאי.

 

הפחתת דמי הביטוח הלאומי לעצמאים בצורה פרוגרסיבית

בנוסף להטבות המס בחסכון הפנסיוני ובקרנות ההשתלמות, כל עצמאי שהכנסתו החודשית נמוכה מ- 21,000 ₪ זכאי ליהנות מההפחתה בחובת התשלום לדמי הביטוח הלאומי על פי המדרגות הבאות: עבור הסכום שעד 60% מהשכר הממוצע במשק, ישלם דמי ביטוח לאומי בשיעור של 2.87%​​; מעל 60% מהשכר הממוצע במשק, יעמוד השיעור על 12.83%​.

 

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן