הון חוזר תפעולי – כיצד מודדים ולמה זה חשוב לעסק?

עסק בר קיימא הוא עסק שבו ישנה זרימה מעגלית וקבועה של כספים פנימה והחוצה באופן שאמור לאפשר לו להתרחב, להתבסס ולהניב רווחים וכן לקיים את התנהלותו השוטפת בצורה נוחה. כפי שנסביר בהרחבה בהמשך, הון חוזר מורכב מהנכסים השוטפים הקיימים בעסק, בהפחתת ההתחייבויות השוטפות והוא מאפשר לעסק לבצע הערכה טובה ומושכלת של החוסן הפיננסי שלו לצד היעילות התפעולית שלו. בנוסף, הבנת אופן חישוב ההון החוזר התפעולי והמשמעותיות העולות ממנו, מאפשרת לעסק לנקוט צעדי הבראה גם באמצעות פעולות על מרכיבי ההון החוזר עצמם.

מהו הון חוזר תפעולי וכיצד הוא מחושב?

הון חוזר תפעולי הוא למעשה ההון הרלוונטי לקיום הפעילות השוטפת בעסק. חישוב ההון החוזר התפעולי הוא תוצאת ניכוי ההתחייבויות הנוגעות לפעילות השוטפת – לרוב בעיקר חובות לספקים, מכלל הנכסים השוטפים של החברה – לרוב בעיקר יתרת מלאי ויתרת לקוחות. ובמילים אחרות, יתרת לקוחות ועוד יתרת מלאי, פחות חובות לספקים מהווים יחד את סך כל ההון התפעולי החוזר במאזן העסק.

מה המשמעות של חישוב ההון החוזר התפעולי?

בעקרון, עסק רווחי אמור לייצר עודפי כסף שזורמים פנימה לתוך העסק ובאים לידי ביטוי, בין היתר, בהון חוזר תפעולי. מבחינה זו, ההון החוזר הוא כלי ניבוי לחוסנו הכלכלי של העסק. עסק שמצוי בגרעון בהון החוזר התפעולי יצטרך לממן את ההפרש שנוצר במאזן ושאינו מכוסה במסגרת ההתחייבויות השוטפות, בדרך אחרת. במצב זה העסק חשוף לסיכונים והמשך הפעילות ללא שינוי עשויה להוביל אותו עד לכדי פשיטת רגל.

האם הון חוזר תפעולי חיובי הוא תמיד טוב?

הון חוזר תפעולי שלילי הוא נורת אזהרה לעסק ועשוי להעיד על כך שהעסק אינו רווחי ונע לכיוון המסכן את המשך קיומו. יחד עם זאת, לא רק מצב של הון חוזר תפעולי המסוכם בגרעון עשוי להצביע על מגמה לא רצויה לעסק. הון חוזר תפעולי חיובי מדי גם הוא לרוב איננו מומלץ. מצב כזה עשוי להעיד על עודפי כספים מזומנים שאינם מושקעים ביעילות לצורך צמיחת העסק, על קיום של עודפי מלאי או חומרי גלם שאינם מוצדקים ואף על קושי של העסק לגבות את חובותיו מלקוחות.

כיצד ניהול הון חוזר מסייע לעסק שלך?

תכנון מיטבי של ההון החוזר התפעולי עשוי לייצר לחברה מימון שוטף משמעותי, מעיין "הלוואה עומדת" לעסק וזאת ללא צורך בהלוואה חיצונית כלשהי. המצב האידיאלי עבור החברה מבחינת ההון החוזר התפעולי נוצר במצב שבו החברה חזקה מספיק בשוק בו היא פועלת כך שהיא יכולה לייצר לעצמה הסכמי ההתקשרות נוחים עם הספקים שלה הכוללים ימי אשראי ארוכים יותר, לצד צמצום ימי האשראי שהיא מעניקה בעצמה ללקוחותיה ובכך גבייה מהירה ככל האפשר של החובות המגיעים לה.

כמה מילים על המרכיבים של ההון החוזר התפעולי

בחינה מקצועית ונקיטת צעדים בכל אחד מהמרכיבים המשמעותיים בהון החוזר התפעולי, עשויים להשפיע על מצבו של עסק הזקוק לשיקום ולהבראה:

  • לקוחות – צמצום ימי אשראי שהעסק שלך נותן ללקוחותיו ויעילות גביית חובות משפיעים יחד ישירות על תזרים המזומנים ורמת הנזילות של העסק.
  • מלאי – החזקת חומרי גלם ללא שימוש או מלאי גדול שלא לצורך, משמעותם הפסד כספים שהיו יכולים בזמן נתון להקל על תזרים המזומנים או להקטין את המימון הבנקאי.
  • ספקים– הגדלת ימי האשראי ודחיית התשלומים מייצרת עבור העסק שלך מימון יעיל וזול ומשפיעה גם היא על תזרים המזומנים ועל המימון הבנקאי הנדרש בעסק.

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן