איך פותחים עסק?

אנחנו עוסקים לא פעם באתגרים הניצבים בפני יזמים בפתיחת עסק בעיקר באספקט גיוס הכספים. ואכן, השגת מימון היא חלק חשוב מהקמתו של עסק, אך ישנן הרבה מאוד החלטות לקבל ולא מעט צעדים בהם יש לנקוט על מנת להקים עסק. הבה נניח לרגע בצד את ההתמודדויות עם פתרונות המימון, אפיון המוצר, בניית תכנית עסקית, שיווק או גיוס משקיעים, ונדון בצעדים הבסיסיים וחשובים הנדרשים מכם על מנת להפוך את החזון העסקי שלכם לעסק רשמי במדינת ישראל. אם כך, איך פותחים עסק? כיצד בוחרים את מסגרת הפעילות של העסק? מול אילו רשויות יהיה עליכם לעבוד לפני שתוכלו להתחיל לפעול? הנה כמה עצות חשובות לתחילת הדרך.

קבלת החלטה על אופן ההתאגדות של העסק

פנייה אל הרשויות לצורך הסדרת מעמדו של העסק היא חובה המוטלת על בעל העסק על פי החוק, בשלב פתיחת העסק וטרם תחילת פעילותו. כלומר, בעת ביצוע העסקה הראשונה במסגרתו, העסק חייב להיות כבר רשום ומוסדר. ההליכים הבירוקראטיים הללו משתנים בהתאם לאופן ההתאגדות של העסק. בחירת אופן ההתאגדות נתונה לרוב לשיקול דעתו של בעל העסק והכדאיות משתנה לכאן או לכאן, בהתאם לאופי העסק, גודלו והיקף ההכנסות שלו, וסוג הפעילות בה הוא עוסק. לסוג ההתאגדות יש השלכות בירוקראטיות ומיסויות לטווח הארוך ולכן זוהי החלטה שרצוי לקבל לאחר הבנת המשמעויות והתייעצות עם איש מקצוע.

סוגי העסקים הרווחים, על קצה המזלג

מרבית העסקים בישראל נרשמים כ"עוסק פטור", "עוסק מורשה" או "חברה בעירבון מוגבל". עוסק פטור יכול להיות עסק שמחזור העסקאות השנתי שלו עומד על, לכל היותר, כ-100 אלף ₪. עסק שחוצה סכומים אלה יחויב להירשם כעוסק מורשה או חברה בע"מ. עוסק פטור הוא לרוב האופציה הטובה ביותר עבור עסק קטן בתחילת דרכו, מפני שהוא כרוך בהתנהלות חשבונאית פשוטה יחסית לאפשרויות האחרות. יחד עם זאת, בעלי מקצועות חופשיים מסוימים כדוגמת, עורכי דין, פסיכולוגים, רופאים וכיו"ב, מחויבים להירשם כעוסק מורשה, ללא תלות בהיקף ההכנסות. לעיתים מומלץ לרשום את העסק מלכתחילה כחברה בע"מ, בייחוד כאשר הוא נועד לעבוד מול חברות גדולות, או כאשר תרצו כיזמים להבטיח הפרדה בין העסק לביניכם מבחינת הישות המשפטית והנכסים.

פתיחת תיק במע"מ ובמס הכנסה

כל עוסק, שותפות או חברה מחויבים להירשם במשרדי מס ערך מוסף עוד טרם תחילת הפעילות. כאשר עסק קטן מספיק כדי לקבל מעמד "עוסק פטור" הוא לא יצטרך לשלם מע"מ, אך יצטרך להגיש פעם בשנה הצהרה על מחזור העסקאות בשנה הקלנדרית. על מנת לפתוח את תיק המע"מ נדרשים מספר מסמכים, כתלות בסוג ההתאגדות. בין היתר יידרשו, טופס רישום מלא, תעודת זהות של בעלי העסק, תעודת רישום ברשם החברות (במקרה של חברה), חוזה שכירות של מקום העסק ואסמכתא על קיום חשבון בנק לעסק. בסמוך לאחר פתיחת התיק במע"מ יש לפנות לפתיחת התיק במס הכנסה. שם תידרשו למסור לפקיד השומה את הפרטים הבאים:  שם מלא, מספר זהות, כתובת פרטית, מהות העיסוק, כתובת העסק, מספר הטלפון, תאריך פתיחת העסק, שם העסק ומספר עוסק במע"מ. מיד לאחר פתיחת התיקים יש להתחיל לנהל את ספרי העסק.

פתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי

עובד עצמאי מחויב להודיע לביטוח לאומי שהחל לעבוד באופן עצמאי. מבחינת חוק ביטוח לאומי עובד עצמאי נחשב אחד מאלה:

  • מי שעוסק במשלח ידו 20 שעות בשבוע בממוצע לפחות.
  • מי שהכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו עולה על 50% אחוז מהשכר הממוצע.
  • מי שעוסק במשלח ידו 12 שעות בשבוע, והכנסתו עולה על 15% אחוז מהשכר הממוצע.

ההודעה צריכה להיעשות בסניף הביטוח הלאומי הקרוב לאזור המגורים או העסק, או באתר הביטוח הלאומי. עובד עצמאי חייב לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות עבור עצמו, בסכום הנגזר מהכנסתו.

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018

 

 

עוד באתר

ניהול עסק

בעל עסק – כך תתנהל נכון

ניהול עסק הוא עיסוק מאתגר ותובעני. לחלק ניכר מבעלי העסקים חסרים שני דברים קריטיים לניהול נכון של עסק: ידע וזמן. מדובר בשני משאבים שלא יסולאו

קרא עוד »

קדימה! בואו ונתאם פגישה!

אנחנו כאן בשבילכם
בחר זמן מועדף
דילוג לתוכן