אסטרטגיה עסקית – מהי וכיצד היא יכולה לעזור לעסק שלכם?

אביב לויכללי

אסטרטגיה עסקית

השימוש הרב והלא מדויק במילה “אסטרטגיה” בהקשרים שונים בהתנהלות העסקית, הפך אותה כמעט לקלישאה שחוקה. מקורה של המילה ביוונית עתיקה שם ופרושה גנרל או מפקד צבא. ואכן, אסטרטגיה היא מילה שאולה מהעולם הצבאי ונמצאת בשימוש כיום בהקשרים שונים ובעולמות תוכן שונים. אם נמנע מלהיכנס להגדרות מדוקדקות, אפשר לומר שאסטרטגיה היא תכנית פעולה אופרטיבית נרחבת שנועדה להשיג מטרות ויעדים, בהתאם למשאבים, אילוצים ולערכים מסוימים. אסטרטגיה עסקית היא למעשה אסופת ההחלטות שנועדו להוביל את העסק להצליח ולשגשג בתעשייה המסוימת שבה הוא פועל, להשיג את היעדים של העסק ולהגשים את חזונו.

מה המשמעות של אסטרטגיה עסקית?

אסטרטגיה עסקית עוסקת בהגדרת היעד ובדרך הטובה והמתאימה ביותר להגיע אליו. אסטרטגיה טובה תמיד מאפשרת גילוי של גמישות בהמשך הדרך ויכולת לערוך “חישוב מסלול מחדש” בהתאם לשינויים בסביבה, בכלכלה ובתחרות הקיימת בתחומו של העסק. אסטרטגיה מבוססת בעיקר על היכולת להביט לטווח הרחוק, תוך התחשבות במשאבים הקיימים לכם, בערכים שאתם רוצים שינחו את הפעולות שלכם, כל זאת מתוך כוונה להשיג את המטרות שהצבתם.

מהם היתרונות של גיבוש אסטרטגיה לעסק?

כאשר האסטרטגיה של העסק מבוססת והעסק מתנהל בהתאם לה, הן השגת המטרות לטווח ארוך והן ההתנהלות העסקית היומיומית יושפעו ממנה בסופו של יום. גיבוש אסטרטגיה עסקית יסייע לעסק שלכם:

  • בהליכי התייעלות.
  • בזיהוי וניצול הזדמנויות עסקיות מתאימות.
  • בהחלטה על השקעות נכונות בתוך העסק.
  • בהתמודדות עם אתגרים ואיומים עסקיים.
  • יבטיח שליטה גם בסיטואציות של חוסר וודאות ומצבים בלתי צפויים.
  • יוביל להקצאת משאבים נכונה.
  • ועוד…
מהם הגורמים המרכיבים את האסטרטגיה העסקית?

אסטרטגיה עסקית חייבת לכלול התייחסות לגורמים המשפיעים לטווח הארוך על הצלחתו ושגשוגו של העסק. בדרך כלל, נרצה לקחת בחשבון את הגורמים הבאים:

  • המשימה של הארגון.
  • החזון העסקי.
  • התכניות לעתיד.
  • השווקים בהם פועל העסק.
  • הלקוחות אליהם העסק פונה.
מהן השאלות החשובות שצריכות להישאל בדרך לגיבוש האסטרטגיה?

אסטרטגיה טובה שמתאימה לעסק ולצרכים שלו חייבת להיות מבוססת על ההכרה וההבנה המדויקת ביותר, מיהו העסק, היכן הוא נמצא כעת, לאן תרצו להוביל אותו ומהם המשאבים והמגבלות הקיימים בדרך לשם. כדי לפרוט בפועל ממה מורכבות מילים “גדולות” כדוגמת “חזון” או “משימה” תוכלו להיעזר שאלות מכווינות:

  • מה המוצר או השירות של העסק?
  • מיהם הלקוחות של העסק?
  • מיהם המתחרים של העסק?
  • מהו היתרון היחסי של העסק על פני המתחרים?
  • כיצד מתנהל המערך השיווקי של העסק?
  • מהם ערכי החברה והחזון שלה?
  • היכן תרצו שהעסק יהיה בעוד 5 שנים?
כיצד תיישמו את האסטרטגיה?

גיבשתם אסטרטגיה לעסק? מעולה. זהו בהחלט צעד חשוב ביותר בדרך להתנהלות עסקית נבונה. כעת, הצעד הבא יהיה יישום האסטרטגיה שלכם בפועל. אין תועלת כמובן בעסק שקיימת לו אסטרטגיה שמעלה אבק במגירה. אחרי גיבוש האסטרטגיה העסקית שלכם, תהיו חייבים להפוך אותה לתוכנית אופרטיבית שכוללת סדרת מטרות ופעולות קונקרטיות, שיבוצעו במסגרת זמנים מסוימת בעסק. בדיוק מהטעם הזה, הגדרת המשימות והיעדים של העסק חייבת להיות הגיונית וישימה. בתור ארגון, הערכים והחזון של העסק חייבים להיות משהו שעובדי העסק והלקוחות שלו מבינים ויכולים להתחבר אליו, כדי להפוך להיות חלק בלתי נפרד ממימוש האסטרטגיה בפועל והפיכתה למציאות.

 

ההלוואות הטובות ביותר בישראל לשנת 2018


About the Author

אביב לוי

אביב לוי, מנכ״ל ומייסד החברה, רכש בעברו נסיון וידע רב בתחום ניהול מערכי כספים גדולים, ליווי פיננסי של ארגונים רבים, בגדלים שונים, ואף גיוס הון ואשראי לעסקים וחברות, ובחר לרתום את הידע הרב שלו לטובת עסקים הזקוקים ליד מכוונת, ליווי אישי ופתרונות מקצועיים ויצירתיים כאחד.